Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Tineke Dekker

Blijf op de hoogte en volg Tineke

30 April 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

18 april
Van middernacht tot 6:00 's ochtends nog moeten doorbrengen op het vliegveld van Kuala Lumpur. Uiteraard was er niks open. Gelukkig was er een "movie lounge" met comfortabele stoelen. Er draaide een aantal goede films, dus heb me een paar uur kunnen vermaken.
Toen met het vliegtuig naar Phnom Penh (PP) gevlogen, een formuliertje ingevuld, betaald en een nieuw visum in the pocket (of liever gezegd; in the passport). Vanaf het vliegveld een taxi naar het hostel genomen, inchecken en nog even een paar uur geslapen. Het was nog maar 8u 's ochtends ofzo, maar ik mocht gelukkig wel al de kamer in. Daarna PP ontdekken. Wat een verschil met Jakarta en Indonesië in het algemeen! Het is hier veel rustiger, het verkeer lijkt ietsje (ietsje maar) gestructureerder en de mensen zijn gewend aan blanke mensen, dus behandelt als een BNN-er wordt je niet. Het ziet er relatief schoon en strak uit, veel boeddhistische tempels en wit-gele en oranje tinten op de tempels en de huizen. Net als in Thailand, zijn hier ook veel blanke (oude) mannen met een jonge Cambodiaanse vrouw. Er zijn ook genoeg bars om vrouwen te ontmoeten. Er schijnt in Cambodja ook een groot probleem te zijn met kinderprostitutie. Ik zie inderdaad 's avonds als het donker is kinderen over straat lopen, zich te persoonlijk gedragen met mannen en mannen daar op in gaan... het is vreselijk! Helaas.
Wat wel leuk om te vermelden is, is dat ze hier met Riel en Dollar betalen. Maar ze hebben alleen biljetten en dus mocht je $0,50 terug moeten krijgen, krijg je dat in Riel. Eigenlijk krijg je altijd je wisselgeld wel in Riel. Uiteraard kun je ook betalen met Riel, 1000 Riel is $0,25, dus het is gelukkig makkelijk rekenen.
19 april
Met de bus naar Kratie, een stadje ten noorden van PP. Het is maar 8 uur rijden, dus ik zit wel eventjes. Onderweg stoppen we bij een wegrestaurant, waar ook enkele kraampjes staan. De kraampjes hebben allemaal exotische dingen uitgestald, zoals: kleine eieren, gefrituurde kleine vogels, sprinkhanen, wormen en harige spinnen van ongeveer 10-15 cm.
Eenmaal in Kratie aangekomen en wat rondgelopen te hebben, blijkt het een klein stadje. Het is een grote lange weg, die je langs de Mekong Rivier voert. Er is een klein centrumpje, van 2 kruispunten, waar een grote markt is en enkele restaurantjes.
Ik loop over de markt, maar het stinkt er, rauwe vis en ander gespuis ligt er in de broeiende zon. Brommers en karretjes razen je voorbij en rommel wordt overal op de straat gegooid. Vliegen ten overvloed. Gelukkig is de markt niet zo groot, en ben ik na 10 grote, snelle passen alweer eruit en kan ik veilig adem halen. Ik bestel wat te eten bij een restaurantje en kijk vanaf een veilig afstandje wat er zich afspeelt op de markt.

20 april
Aangezien Cambodja ooit een Franse kolonie was, zijn er nog veel Franse invloeden. Zo ook, de baguette! Eindelijk weer eens soort van 'normaal' brood, aangezien het brood in Azië meestal heel klef en zoet is. Wel even lekker wat anders ook dan al die noodles en rijst.
Ik huur en fiets, en fiets met mijn mandje vol baguetttes naar Kampi. Dat is een klein stadje, iets van 18 km vanaf Kratie. In de Mekong rivier bij Kampi leven nog iets van 85 Irrawaddy dolfijnen en hier kun je dus ook een bootje huren om de dolfijntjes te (be)zoeken.
Het blijkt vandaag wel erg warm en ik kom helemaal buiten adem en verhit in Kampi aan. Er zit niemand bij het hokje voor de bootjes en eigelijk heb ik er ook helemaal geen zin meer in. Het heeft me iets van 1,5-2 uur gekost om in Kampi te komen en ben er wel een beetje mee aan nu. Jammer, maar helaas. Dus fiets weer terug.
Ik koop wat vers fruit op de markt. Het fruit wordt gelukkig buiten de échte markt verkocht, in een andere straat dichtbij waar de markt is. Dus dit is schoon en goed. Mango, lychee, dragonfruit en mangosteen gaan in mijn tasje. Bij het guesthouse, schil en was ik alles en schuif deze lekkere vitamientjes naar binnen. Daarna de voetjes omhoog en lekker helemaal niets. Er begon luide muziek te spelen, dus ik ging er van uit dat er enkele disco's in de buurt waren ofzo. Maar toen ik op de straat uitkeek, bleek dat er verschillende groepen mensen aan de oevers van de Mekong aan het fitnessen waren. Te grappig!

21 april
Weer een fijn dagje in de bus! Dit keer een uurtje of 12. Rond 07:00 zijn we weg gegaan uit Kratie en rond 19:00 kwamen we aan in Siem Reap. 12 uur in de bus? Tsja, muziek luisteren, uit het raam staren, dutjes doen, eten en drinken, spelletjes op je mobiel, lezen... Af en toe maakten we ook nog een pit-stop, dus dan even de beentjes strekken.
Eenmaal op het busstation van Siem Reap, gelijk aangevallen door talloze chauffeurs (van alle soorten voertuigen). Er zaten nog meer toeristen/reizigers in de bus, dus ik deelde een motor tuk tuk met twee anderen. Zij hadden nog geen hotel geboekt en ik wel, dus reden we naar mijn hotel. Erg fijn hotelletje. Midden in het centrum, maar wel in een zijstraatje, dus evengoed rustig gelegen. Uiteraard best wel honger en maar op zoek gegaan naar wat eten.

22 april - 26 april
Deze dagen gebruik ik om de tempels van Angkor te bezoeken, met als topattractie 's werelds grootste religieus gebouw: Angkor Wat. Ik huur elke dag een fiets en fiets in 45 minuutjes naar het tempelcomplex. De tempels staan redelijk uit elkaar en ik maak dus genoeg kilometers! De tempels zijn allemaal gebouwd uit steen, sommige zijn piramide vormig, andere zijn meer gebouwd in de vorm van een soort huisje. Op de ene tempel kun je bovenop staan en bij andere tempels kun je urenlang door gangetjes zwerven en de reliëfs bewonderen. Ook is er een tempel (Wat Bayon) waar 216 gezichten in elke richting kijken. Andere tempels zijn bijna overgenomen door de jungle: grote, hoge bomen groeien in, door, over en op de tempel. Bizar.
Uiteraard betaal je als toerist flink entree. 1 dag voor $20, 3 dagen voor $40 en zeven dagen voor $60 (ik ben voor die laatste optie gegaan, want: geld zat! (niet echt, maar 1 of 3 dagen is zo weinig voor zoiets groots)).
Als je het complex binnen rijdt, kom je eigenlijk meteen het eilandje tegen waarop Angkor Wat gebouwd is. Dan kun je via geasfalteerde wegen alle kanten op en de tempels bekijken. Tegenwoordig zijn er ook goede toiletten te vinden en is er overal koud drinken, eten en fruit te koop.
Ik ben er meestal na 12 uur 's middags. Het is dan wel warm, maar de meeste drukte is dan terug naar Siem Reap juist om de hitte te ontvluchten en te lunchen. Dus ondanks de hitte, kan ik wel overal vrij rondlopen en heb ik niet zo heel veel last van mensen met selfie-sticks en anderen die in mijn foto's gaan lopen.
Bij een bezoek aan de tempels, hoort ook een zonsopgang en zonsondergang bezichtiging. De zonsondergang is niet echt geluk (bewolkt en storm één keer), maar zonsopgang wel! Bij Angkor Wat gaat iedereen aan de linkerkant staan, omdat daar een soort vijvertje is en de tempel er in gereflecteerd wordt. Ik ging gewoon naar rechts, stond bijna niemand. Lekker rustig. Mooi gezicht, zo'n donkerpaars dan licht en uiteindelijk die zon die vanachter Angkor Wat lijkt te verschijnen. Uiteraard ben ik een brave toerist geweest, en ben ook eventjes naar het vijvertje gegaan en heb wat foto's gemaakt van Angkor Wat gereflecteerd in het water.
Verder is er ook een tempel die als decor voor de film Tomb Raider gebruikt, Wat Ta Prohm. Het is er natuurlijk hartstikke druk en iedereen wil op diezelfde plek op de foto... Dus het is afwachten om een kiekje te maken zonder vervelende mensen. Maar, aangezien ik toch 7 dagen heb, neem ik rustig de tijd en kan natuurlijk ook gewoon een andere dag terug gaan. Deze Wat is trouwens degene waar de jungle flink heeft gehuishoudt en dus zijn er veel grote bomen en vooral ook grote, dikke en lange wortels te bewonderen.

27 april - 28 april
Ik neem de bus naar Battambang, daar doe ik twee dagen vrij weinig. Na 5 dagen de hele dag op de fiets door Angkor fietsen, ben ik wel toe aan wat rust. Gelukkig is Battambang een klein, slaperig stadje en valt er dus weinig te doen. Er zijn wel enkele uitstapjes te maken, maar vooral naar tempels... en ik heb al genoeg tempels gezien de afgelopen tijd!
Ik koop wat fruit bij de markt en loop wat door het stadje. Maar spendeer eigenlijk vooral veel tijd op het balkonnetje voor de slaapzaal en op het dak, waar een restaurant is en waar 's avonds alle backpackers zitten. De tweede avond is het flink aan het onweren, en we hebben een geweldig uitzicht vanaf het dak!
Ik spreek wat Cambodiaanse mannen (tuk tuk chauffeurs, die met dus graag voor een hoge prijs overal naar toe willen rijden) en vertel ze dat ik lekker helemaal niks wil doen. Dat vinden ze maar gek. Ik vind het heerlijk.

29 april
Vandaag neem ik de bus terug naar Phnom Penh. Het is een ritje van 6,5 uur (voor $5!) en ik zit helemaal voorin. De chauffeur rijdt als een malle en ik sla dan ook vaak mijn handen voor mijn ogen (grapje, natuurlijk! Ik vind het wel spannend... maar hij rijdt wel echt als een gek). Rond 15:30 ben ik terug in PP, waar ik uiteraard gelijk aangevallen wordt door tuk tuk chauffeurs die me naar me hotel willen brengen. Ik heb hetzelfde hostel als de vorige keer geboekt, en dat is ongeveer 10 minuten lopen. Dus ik sla die tuk tuks af en loop naar het hostel. Daar wordt ik herkent van de vorige keer dat ik er was (ik ben al helemaal berucht in Cambodja!). Ik bestel een Khmer Amok (groente in een soort ei-ige saus geserveerd in een bananenblad met rijst) en chill wat in het hostel.

30 april
Ik slaap wat uit en loop door Phnom Penh. Er is een onafhankelijkheidsmonument, dus die ga ik maar eens bekijken. Achteraf merk ik dat ik de ingang voor de locals heb genomen, en daardoor geen kaartje heb moeten kopen en er ook geen gids bij gekregen heb... vind ik helemaal niet erg! Daarna loop ik naar een grote supermarkt en sla wat eten in voor de volgende dag. Want dan ga ik namelijk 12 uur in de bus zitten, naar Pakse in Laos! Uiteraard koop ik gelijk een busticket, want het busstation zit naast de supermarkt.
Dan breng ik me spullen naar het guesthouse en loop nog wat door Phnom Penh en breng een bezoek aan het Nationale museum van Cambodja. Hier zijn veel stenen beelden te vinden van allerlei goden en hulpmiddelen uit de Angkor tijd. Ik struin wat rond en herken enkele beelden van de tempels van Angkor. Daarna terug naar het guesthouse en me klaar maken voor de grote trip van morgen!

  • 30 April 2015 - 12:31

    Ria (Lap):

    Hoi Tineke, ik ben een weekje vrij (konings-, verjaar- en bevrijdingsdag had ik al, daartussen maar wat extra uurtjes opgenomen) Dus heb de tijd genomen om je verhalen (eindelijk eens weer) door te lezen.
    Je reist heel wat af! Mooi om al je verhalen te lezen en er ook een (beetje) bij te zijn.
    Veel plezier nog en de groetjes uit Wervershoof xxx

  • 30 April 2015 - 14:24

    Marian Dekker:

    Hoi Tineke
    tjonge jonge wat beleef jij een hoop, heerlijk om dit allemaal te lezen.
    alleen al het eten wat je zie sprinkhaan enz. niets voor martje.
    maar heerlijk om zo avontuurlijk te zijn. ga zo door en vooral schrijf alles maar lekker op,
    zodat we hier mee kunnen genieten van jou ervaringen.
    dikke knuffels. nozem en maran

  • 30 April 2015 - 15:39

    Sanne:

    Tineke!
    Ik kom zomaar op je waarbenjij.nu terecht! (Nou ja, zomaar.. daarvoor moest ik heus een paar keer klikken).
    Wat leuk om te lezen wat je doet (vooral veel in de bus zitten en fruit kopen) en ik moest hardop grinniken om je: 'ik vertel ze dat ik lekker helemaal niks wil doen. Dat vinden ze maar gek. Ik vind het heerlijk.' Geniet nog lekker van het niets doen daar aan de andere kant van de wereld en ik probeer je site in de gaten te houden.
    Liefs, Sanne

  • 30 April 2015 - 16:35

    Nol:

    Hoi Tineke je beleeft daar heel veel zo te lezen geniet ervan meid groetjes Nol en Esther

  • 09 Mei 2015 - 13:23

    Els:

    Hoi Tineke,

    Leuk om Angkor Wat te herbeleven.
    Wij hadden daar helaas 'maar' drie dagen, maar vonden het er ook geweldig om doorheen te fietsen!
    In Cambodja betaal je in Riel, maar je zult er ondertussen wel achter zijn dat je in Laos Kippen nodig hebt om wat te kopen. ;-)

    Heel veel plezier verder!

    Groetjes,

    Rokus en Els

  • 11 Mei 2015 - 23:05

    Marja Dekker:

    Wat heerlijk dat je zoveel geniet en ziet en dat met ons deelt in je reisverslagen. Met de foto's erbij is het helemaal compleet. Nog een hele mooie tijd gewenst!
    Groetjes Pe en Marja XXX

  • 16 Mei 2015 - 10:08

    Diny:

    Hoi Tineke!
    Goed dat je een week de tijd hebt genomen voor Angkor, ik vond dat fietsen elke dag ook heerlijk. Je hebt toch wel aapjes gezien onderweg in de jungle?
    Ik reageer later dan je van mij gewend bent, maar Aunt Dinah was zelf ook een weekje de hort op.
    Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 20247

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 17 Oktober 2015

Wereldreis

31 Januari 2013 - 01 Juni 2013

Zuid-Afrika

10 Maart 2012 - 07 Mei 2012

India

15 Januari 2012 - 10 Maart 2012

Nepal

20 December 2009 - 28 December 2009

Tsjechië

13 September 2009 - 17 September 2009

Milaan

24 Februari 2008 - 29 Februari 2008

Venetië

24 Februari 2007 - 03 Maart 2007

Mallorca

30 April 2006 - 05 Mei 2006

Barcelona

30 November 2005 - 30 November 2005

Parijs

30 November 2004 - 30 November 2004

Baki Petrovac en Novi Sad

30 November 2004 - 30 November 2004

Parijs

14 Augustus 2004 - 18 Augustus 2004

Hongarije

30 November 2003 - 30 November 2003

London

05 Juni 2003 - 10 Juni 2003

Mouans-Sartoux

Landen bezocht: