Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Maleisië

Door: Tineke Dekker

Blijf op de hoogte en volg Tineke

18 Maart 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

12 maart
Heenreis naar Kuala Lumpur. Het vliegtuig (Malaysia Airlines) was iets vertraagd in verband met een technisch defect. Ik had twee stoelen voor mezelf, aangezien het meisje dat naast me kwam zitten een andere plek had gevonden waar ze ook meerdere stoelen kon hebben. Dus de gehele vlucht zo’n beetje doorgebracht al slapend, hangend en zittend op de twee stoelen. Films waren er niet en dus maar muziek luisteren en wat slapen.
Toen we eenmaal over Maleisië vlogen, waren er palmbomen in keurige nette rijen zo ver als het oog kon reiken (en dat dus van uit een vliegtuig!). Een heeeeeeele grote palmboom plantage, dus.

13 maart
We waren 1,5 uur te laat aangekomen in Kuala Lumpur. Iedereen probeerde het vliegtuig te rennen, want veel mensen hadden een tussenstop en moesten nu dus nog een vliegtuig halen. Met de tram en nog een tram naar mijn guesthouse. Ergens in de Chinese wijk van Kuala Lumpur, op de grens met de Indiase wijk. Oftewel: in deze wijken wonen veel chinese en indiaase mensen respectievelijk, en de wijken zien er ook wel wat chinees en indiaas uit. Kwam rond 10.00 bij het guesthouse aan, maar kon pas rond 13:00 inchecken. Dus liet mijn spullen daar achter en heb een heel stuk gewandeld in de buurt van het guesthouse. Eerst naar een busstation, om een ticket naar mijn volgende bestemming te regelen (Melaka), maar die verkochten ze niet bij dit busstation. Ik zou naar een andere moeten. Daarna nog even een groot winkelcentrum tegenover het guesthouse ingegaan, meer om wat te doen te hebben voor een half uurtje en voor wat verkoeling. Het was rond 12:30 en dus al snikheet! Eindelijk inchecken! Daarna alleen maar geslapen tot de volgende dag 13:00.

14 maart
13:00 dus pas wakker (luie donder). Uiteraard komt dit nog van de jetlag en het niet echt goed slapen in het vliegtuig. Deze keer naar het andere busstation gegaan. Blij dat ik het kaartje alvast een dag van tevoren ging halen, want het bleek dat er nog maar weinig kaartjes over waren!
Daarna naar de welbekende Petronas Torens. Erg indrukwekkende torens. Mooi ook! In het gebouw zelf zijn genoeg winkeltjes waar ze dure spullen/merken verkopen. Achter de torens is een parkje waar ik even gezeten heb, met wat fruit en een broodje. Daarna een stukje wandelen door het park… bleek er toch gewoon een zwembad in het park te zijn! Je kon er maar tot kniehoog in, maar toch. Nog steeds moe en kapot van de hele dag in de hitte wandelen, en dus maar weer rustig aan richting het guesthouse.

15 maart
vandaag al vroeg in de benen, want ik had een bus naar Melaka te halen. Met een treintje naar het busstation gegaan, maar blijkbaar een "kaartje"(muntje) voor de metro gekocht... Maar de bewaker die de kaartjes weer innam liet mij door, hij zal wel vaker van die domme Westerlingen tegenkomen! Het busstation is groot, met 31 'gates' vanwaar bussen af en aan vertrekken. Dit is het Schiphol van de bussen. Een beetje hangen in de wachtruimte tot mijn bus eindelijk klaar staat. Me tas er in en ik er in en alle andere passagiers. Voor de bus is een elektronisch bordje dat verteld wanneer de bus mag vertrekken. Bij mijn bus gaf het bordje aan dat hij te lang duurde en nu toch echt es moest vertrekken (we vertrokken misschien 30 seconde tot 1 minuut te laat). Daarna 2 uur lang uit het raampje staren, de omgeving van Kuala Lumpur in me opnemen. Erg veel groene bergen en palmbomen. Eenmaal bij Melaka 'Sentral' aangekomen een buurtbusje naar het stadscentrum van Melaka genomen. Melaka is een stad ten zuiden van Kuala Lumpur. Er zijn in deze stad nog veel Nederlandse invloeden te vinden en ook is er een 'Stadhuys' gebouwd in 16-zoveel dat een exact kopie is van het Stadhuis in Hoorn. Er is zelfs een (2 meter hoge weliswaar) molen! In de buurtbus naar het centrum vroeg een Chinees meisje dat naast me stond of ik al een hotel had. En of zij en haar twee vrienden met mij mee mochten. Dat vond ik prima. Uitstappen en uiteraard Chinezen zullen geen Chinezen zijn, als ze niet allemaal collectief hun telefoon erbij pakten om met Googlemaps het hotel op te speuren.
Eenmaal daar aangekomen werden we hartelijk onthaald door de hoteleigenaar; een energieke, goedlachse Maleisische jongen van 32. Ik en de Chinezen kregen een slaapzaal samen, waar ook nog een Chinees/Maleisische oude man lag. Het Chinese meisje (Agnes) sprak als enige wat Engels, de andere twee niet echt. Maar we gingen samen lunchen bij een Chinees restaurant. Er werd voor mij wat besteld en uiteraard was het handig om een lopende vertaler bij me te hebben (aangezien er veel Chinezen in Melaka en in het algemeen ook in Maleisië zijn). Ze hadden een soort soep met mie en visballen voor me besteld. Lekker!
Daarna zijn we een stuk door de stad gaan lopen. Door de stad loopt een rivier, dus die zijn we overgegaan en toen kwamen we echt in een China Town. Volgens Agnes leek het daar ook echt op China. Een fiets gehuurd (voor een uur) en doelloos rond gefietst. We kwamen bij een groot grasveld uit waar ze meterslange vliegers oplieten. Grote Chinese draken en vlinders en libelles. Tegenover het grasveld was de zee! Helaas niet echt een strand, maar we moesten ondertussen toch weer terug naar China Town om de fietsen terug te brengen.
Durian is een vrucht dat veel in Azië gegeten wordt. Het stink alleen wel zo erg, dat het vaak verboden is een durian ergens (zoals hotels) mee naar binnen te nemen. De stank is niet echt een goede indicatie voor de smaak, hoewel aan de andere kant ook weer wel. Je moet er niet een te grote hap van nemen, want dat is niet helemaal lekker... Althans, vind ik - denk ik. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van de stinkende durian vind. De Chinezen vonden het in ieder geval wel een lekkere vrucht en dus gingen we naar een 'durian restaurantje' voor gebak en ijs met durian (verder was er ook koffie met durian, koekjes met durian... je kan het zo gek niet verzinnen of er zat durian in).
Toen was het alweer eind van de middag en waren we loof (moe). Dus terug naar het hotel. Daar in gesprek geraakt met een Indonesische jongen die bij het hotel werkt. Hij zou ons die avond wel mee uit willen nemen naar de bar van een vriend (waar we dan flinke korting zouden krijgen). Maar eerst nog even naar een avond markt om verschillende snacks en kleine hapjes te proeven. De meeste dingen waren erg zoet, maar er was ook een soort pasta in een palmblad gewikkeld van makreel en kruiden.. die was wel erg lekker. Na onze buikjes vol gegeten te hebben, terug naar het hotel om de Indonesische jongen en een vriend op te halen. Helaas bleek de bar gesloten en moesten we naar een ander. Daar hebben we een biertje gedaan en wat kaartspelletjes. De goedlachse, energieke hoteleigenaar kwam later ook nog even langs. De Chinezen hadden na één biertje al hoofdpijn en waren een beetje dronken, en daarbij moesten ze de volgende ochtend vroeg op. Dus tijd om weer terug naar het hotel te gaan en te slapen.

16 maart
De Chinezen waren al vroeg richting Penang (een eiland in het noorden) vertrokken. Ik sliep wat uit en ging op eigen houtje Melaka door om hier en daar nog wat foto's te nemen en uiteraard het Stadhuys te bekijken. Geen idee of het ook echt een precieze kopie van het stadhuis in Hoorn is... misschien wel van het stadhuis dat ze in 16-zoveel nog hadden. Rond 13:00 werd het weer vreselijk heet, en ben ik een groot winkelcentrum ingedoken voor wat verkoeling van de overuur-makende airco's. Even doelloos rondgelopen, want shoppen hoef ik toch niet. Nog een heerlijk broodje en wat yoghurt gegeten en daarna mijn spullen gepakt omdat ik de bus terug naar Kuala Lumpur zou nemen. Rond 20:00 terug in KL, in een guesthouse. Daar in een slaapzaal voor 26 personen. Er kwam een Indiase jongen op me af, die met me mee ging water halen bij het winkeltje naast het guesthouse en ook meteen de volgende dag met me mee wilde. Daarbij wilde hij ook voor het water betalen. Die gast maar even afgepoeierd, want daar had ik dus allemaal echt geen zin in! Hij was te opdringerig (zoals de meeste Indiase mannen)...

17 maart
Na het ontbijt naar de Batu Grotten. Deze grotten liggen in een berg net iets buiten Kuala Lumpur. Er staan twee enorm grote beelden van Hindoe goden (Hanuman en Shiva (denk ik)). In de grotten zijn enkele tempels en levensgrote beelden van een Hindoe verhaal te bezichtigen. De tempels zijn overigens nog in gebruik. Rond de grotten lopen veel apen rond. Een van die beesten probeerde mijn water uit het zijvakje van mijn tas te grijpen. Uiteraard heb ik daar een stokje voor gestoken. Mijn water! Je kon er ook nog een tour door de grotten doen, en dan hele grote spinnen en veel vleermuizen tegenkomen (en ander grot-gespuis)... maar de tour was me iets te duur en het was elke 45 minuten dus ik moest nog te lang wachten..
's Middags met de monorail (weer eens een andere manier van transport) richting de Petronas torens. Deze keer omdat ik ze bij avondlicht wilde bekijken. De vorige dag toen ik terug kwam met de bus vanuit Melaka had ik namelijk van een afstand gezien dat dat wel erg mooi was. Uiteraard was het nog niet donker... maar er was een groot winkelcentrum in de Torens (met airco, want buiten wel erg benauwd) en ook een museum en een gallerij. Even de gallerij ingegaan om verschillende soorten kunstwerken te bewonderen (van boekdruk tot schetsen tot beeldhouwwerken). Daarna weer een picknick in het parkje achter de Torens. Had een gele watermeloen gekocht, lekker! Iets minder overheersende smaak dan de rode. Terwijl ik op een bankje zat, me fruithapje te eten, kwam er een Zwitser op me af. Hij leek iets in de 50, lang witblond haar. Hij leek me al beetje een landloper. Hij kwam met een verhaal dat hij zijn paspoort en geld en alles kwijt was en had dus geld nodig voor onderdak en eten. Het verhaal leek me wel erg ingestudeerd. Slim, om zo je reis door anderen te laten betalen. Later kwam hij in een ander deel van het park nogmaals met hetzelfde verhaal op me af. Had al gauw door dat hij al bij me was geweest en liep gewoon weer verder.
Op slot werd het wel zo benauwd, dat het bijna niet meer mogelijk was adem te halen. Al snel werd duidelijk waarom; regen en onweersbui. Heerlijk. Even afkoeling! Het was gelukkig droog net voordat het donkerder werd en dus ging ik voor op het pleintje voor de Petronas Torens zitten en het donker zien worden terwijl de torens oplichten. Mooi gezicht.

18 maart
's Ochtends eerst even van hostel wisselen en voor dit blogje schrijven. Daarna eten (een visje in zoet-zure saus) en door de soort van Islamitische wijk lopen. Veel moskeeën en op de islam gebaseerde architectuur. Langs een belangrijke moskee, maar deze waren ze aan het verbouwen. Daarna ook nog langs de National Mosque. Ergens tussendoor nog een groot gebouw in 'gelokt' waar ze een tentoonstelling hielden over de verschillende flora en fauna en vooral gebergtes van Maleisië... een soort van UNESCO world heritage lijst van Maleisië werd er tentoongesteld. Langs een park gelopen met tamme bambi's (helaas kon ik er niet in, want het was gesloten). Ik wilde naar het museum van de Islamitische kunst, maar was een aardig tijdje bezig het te zoeken. Mijn plattegrond was niet helemaal accuraat. Maar evengoed, door de omweg die ik heb moeten nemen ben ik langs dat bambi-park gelopen, het grootste aviary ter wereld (zo'n plek waar vogels vrij kunnen vliegen, onder een net weliswaar) en langs tuinen met allemaal speciale en kleurrijke planten en bloemen. Het museum was wel OK. Korans van over de hele wereld, veel munten en wapens en kleding uit de Islamitische geschiedenis.

  • 18 Maart 2015 - 14:11

    Diny:

    Wat een belevenissen alweer in een week en wat een indrukken, mooi verteld. Ik heb intussen ook je foto's op Facebook gezien, een andere wereld. Geniet!

  • 22 Maart 2015 - 18:02

    Rokus En Els:

    Hoi Tineke,

    Leuk verhaal over Maleisië, hopelijk volgen er nog vele.
    Een fijne reis verder met mooie ontmoetingen!

    Groetjes van Rokus en Els

  • 24 Maart 2015 - 15:06

    Theo Sijm:

    weer een mooi verhaal
    grotjes opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Actief sinds 09 Okt. 2011
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 20281

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2014 - 17 Oktober 2015

Wereldreis

31 Januari 2013 - 01 Juni 2013

Zuid-Afrika

10 Maart 2012 - 07 Mei 2012

India

15 Januari 2012 - 10 Maart 2012

Nepal

20 December 2009 - 28 December 2009

Tsjechië

13 September 2009 - 17 September 2009

Milaan

24 Februari 2008 - 29 Februari 2008

Venetië

24 Februari 2007 - 03 Maart 2007

Mallorca

30 April 2006 - 05 Mei 2006

Barcelona

30 November 2005 - 30 November 2005

Parijs

30 November 2004 - 30 November 2004

Baki Petrovac en Novi Sad

30 November 2004 - 30 November 2004

Parijs

14 Augustus 2004 - 18 Augustus 2004

Hongarije

30 November 2003 - 30 November 2003

London

05 Juni 2003 - 10 Juni 2003

Mouans-Sartoux

Landen bezocht: