Week 6,5 - 8,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Week 6,5 - 8,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Week 6,5 - 8,5

Blijf op de hoogte en volg Tineke

03 April 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag 47
Mirte ziek, dus we gingen niet naar Klerksdorp Hospital. Vond ik niet zo erg, kon ik rustig me koffer pakken. Ook nog eventjes een klasgenote geholpen haar kitten naar de dierenarts te brengen. Deze moest gecastreerd worden en kreeg wat vaccinaties. ’s Middags met de Belgen naar de Mooi Rivier Mall om inkopen te doen voor ons Kaapstad-trip en om de auto op te halen. Tas inpakken en vroeg naar bed.

Dag 48
Zo gauw het licht werd, zaten wij in de auto op weg naar Kaapstad. We waren Potchefstroom bijna uit, toen een van de Belgen riep dat ze haar pinpas vergeten was (typisch…). Maar gelukkig waren we nog niet zo heel ver. Heel veel rijden en lekker meezingen met de muziek. Tussen de middag kwamen we in Kimberley aan. Daar is de “Big Hole”; een ontzettend diep en breed gat in de grond waar vroeger heel veel diamanten gevonden zijn. Wel grappig om te zien. ’s Middags ik ook nog een stukje gereden: 2 uur lang 120 km/u door de woestijn over een rechte snelweg. Appeltje eitje. Ontzettend warm in de woestijn, zo blij met de airco in de auto. Uiteindelijk kwamen we in Beaufort-Wes aan, waar we een nachtje bleven. Pizza bestelt en moe ons bedje in. Het dorp wordt soort van omringd door bergen en woestijn, dus vanaf de berg had je een super mooi uitzicht.

Dag 49
Vroeg me bed uit om de berg weer op te klauteren. We wilden de zonsopgang zien! En we waren nog maar net op tijd. Ontzettend mooi. Daarna weer de auto in. Tegen het einde van de middag kwamen we in Parow North aan, een klein dorpje net buiten Kaapstad. Hier zouden we een weekje verblijven bij een soort gastgezin, Ian en May en Pluto de hond. Die mensen waren echter nog niet thuis, maar de buurman wel. Hij reed voor ons en liet ons zien waar we boodschappen konden doen (we moesten namelijk voor ons eigen ontbijt zorgen) en later liet hij ons zien waar we iets konden eten. Toen we weer “thuis” kwamen, was Ian er. Even kennismaken. Hij vertelde ons dat hij paraglide-instructeur is en dat hij ons wel mee wilde nemen als we daar interesse in hadden. Natuurlijk zouden we ook een flinke korting krijgen.

Dag 50
Naar de Old Biscuit Mill Market, een marktje met kleding, tassen en veel eten. Ook veel eten dat we mochten proeven. Onderweg hierheen zagen we vanuit de auto een super grote regenboog rond een berg, erg mooi. Op de markt kwamen we twee Nederlandse jongens tegen. We vroegen hun of zij misschien een leuk strand wisten. Toevallig gingen ze die middag naar Muizenberg, het ‘surfersparadise’. Strand en zee met goede golven om te surfen. Ze wilde ons ook wel leren surfen. Daar hadden we wel zin in! Eenmaal in Muizenberg een wetsuit en surfplank gehuurd en de zee in gedoken ermee. ’s Avonds namen de jongens ons mee naar een visrestaurantje in Kalk Bay (dorpje naast Muizenberg), heerlijke pasta met vis gegeten.

Dag 51
We gingen met de Nederlandse jongens en één Duitser naar Groot Constantia, de oudste wijnboederij van Kaapstad. Hier mochten we 5 wijnen kiezen om te proeven. Daarna naar de voet van Lion’s Head gereden, een berg van ongeveer 660m hoog. Deze hebben we beklommen. Vooral meer naar de top toe werd het écht klimmen. Daar hielden namelijk de trappen op en waren er ijzeren touwen en voet/hand steunen opgehangen om (steil) naar boven te klauteren. Eenmaal de top bereikt, was het wel een prachtig uitzicht over Kaapstad en de zee. Het was al einde van de middag en dus ging de zon onder, mooi! En toen weer naar beneden, dat was nóg iets lastiger.

Dag 52
SPIERPIJN! Vorige dag al spierpijn van surfen, maar na ook nog beklimmen van een berg waren me spieren nu helemaal stijf. Gelukkig gingen we vandaag bijna de hele dag in de auto zitten. We reden naar Muizenberg, en hadden ontbijt bij het visrestaurant. Toen naar Boulder’s Beach, hier liepen pinguins op het strand. Toen door Simon’s Town, hier was niet veel te zien. Daarna namen we de Chapman’s Peak Drive, dit is een kronkelweg langs een berg, en aan de andere kant de zee. Super mooie tocht. Daarna naar Cape Point en Kaap de Goede Hoop. Hier hebben we ook nog wat bergen moeten beklimmen om van het uitzicht over zee te kunnen genieten. Ik was heel hoog en keek naar beneden, de zee in. Er zwom iets groots en sprong echt zoals een dolfijn uit het water… dus waarschijnlijk ook nog een dolfijntje in Kaapstad gezien! Er liepen hier ook veel “dassies” rond, soort hele grote cavia’s. Super schattige beestjes. Er liepen ook veel apen die je eten konden afpakken of je auto inkwamen omdat ze dachten dat er eten was. Gelukkig zijn ze van mijn eten afgebleven.

Dag 53
’s Ochtends naar het strand van Camps Bay. Het water was ijs- en ijskoud! Heb er een paar seconden ingestaan, maar me benen leken bevroren. Er was ook best veel wind en veel wolken. Dus erg goed strandweer was het niet. Daarna wat lunchen en toen belde Ian, dat vandaag een goede dag was om te paragliden! Dus wij reden snel naar ‘Signal Hill’, werden in harnas gehesen en sprongen ieder met een eigen instructeur van de berg af. Daarna volgde een heerlijke ontspannende tocht door de lucht over Kaapstad. We moesten weer met de auto naar de top van de berg gebracht worden, daar stond immers onze auto nog. We mochten achterin het ‘bakkie’ van een van de instructeurs. Een ‘bakkie’ is het Afrikaanse woord voor pick-up. Deze auto’s zie je hier super veel. Daarna weer terug naar Camps Bay gereden en een heerlijke pizza gegeten.

Dag 54
’s Ochtends naar ‘Waterfront’, een groot winkelcentrum. Wat rondlopen en –kijken. ’s Middags gingen we de ‘Tafelberg’ beklimmen (een berg met platte top waar Kaapstad o.a. om bekend staat). Deze berg is 1067m hoog. Het duurde ongeveer 2uur (inclusief pauzes) om deze te beklimmen. Gelukkig waren hier wel overal soort van trappen aangelegd. Toch was het nog een zware klim. Het was best bewolkt en de wolken waren lager dan de top, dus uiteindelijk liepen we in de wolken! Daarmee werd ons uitzicht over Kaapstad wel ontnomen, maar het was ook wel eens leuk in de wolken te lopen. Er was een kabelbaan, en die namen we naar beneden. We stonden met een hele groep Aziaten in de lift en het begon opeens vreselijk te stinken… iemand had gewoon een scheet gelaten! ’s Avonds een ‘Braai’ met Ian, May en de andere mensen die bij hun in huis wonen. Erg gezellig!

Dag 55
De zus van een van de Belgen had vroeger een penvriendin in Zuid-Afrika. En deze nam ons vandaag mee naar ‘Franschhoek’ en ‘Stellenbosch’ voor nog meer wijnproeverijen. We hebben 3 à 4 wijnboederijen bezocht en wijn geproefd. Heb alle wijnen bijgehouden op papier, dus kan ik de lekkere in Nederland zoeken. Ook hadden we een wijn & kaas proeverij. Daarna nam ze ons mee naar een chocolade winkeltje, waar ze ongelofelijk lekkere chocola verkochten. Had stuk of 8 bonbons, maar ze waren in 15 minuten op. Om nom nom! ’s Avonds thuis wat eten en films kijken, even rustig.

Dag 56
’s Ochtends naar Robbeneiland, waar de gevangenis stond waar o.a. Nelson Mandela heeft vastgezeten. Best indrukwekkend om te zien, en de verhalen te horen van een ex-gevangene. We moesten met de boot om op het eiland te geraken. Op de terugweg zag ik een super grote vin, misschien weer een dolfijn, of een haai… We kwamen weer terug aan wal, bij ‘Waterfront’. Daar hadden ze een soort zeehondenterras, waar dus soms zeehondjes kwamen liggen zonnen. Ook nu lagen er twee zeehondjes lekker in de zon. Naar huis, om ons om te kleden. ’s Middags gingen we weer surfen in Muizenberg! Er was veel wind, en de golven waren erg hoog. Het water was ook bruin en er lagen wat stokken in het water. Er hangen hier trouwens vlaggen met een haai erop. Ze hebben vier kleuren vlag, die vertellen of er haaien zijn of dat ze het niet weten. Deze keer en vorige keer hadden we de zwarte vlag, dat betekent dat ze niet goed kunnen zien of er haaien zijn omdat het water te troebel is. Toch het water in! ’s Avonds weer naar het visrestaurant in Kalk Bay, waar ze ons al begonnen te herkennen. Helaas zou dit onze laatste keer daar zijn. We zouden eigenlijk de volgende dag weer vetrekken. Eenmaal thuis had Ian ons overgehaald om nog een dag extra te blijven, hij zou ons dan leren kitesurfen. Hij gaf ons ook nog eens een gratis nachtje. Dus tja, toen bleven we nog maar een extra dag.

Dag 57
Ian was de uitrusting voor het kitesurfen aan het halen, en dat duurde nogal lang. We werden hongerig en besloten mini-pizza’s in de oven te doen. Opeens hield de oven ermee op. May kwam erbij en zei droogleuk dat de elektriciteit op was en dat ze nieuwe zou kopen; iets met een kaart kopen en je elektriciteit opladen… Elektriciteit is hier dus net als beltegoed, je kan het gewoon kopen. Later zag ik ook nog dat je soort van prepaid kaarten kon kopen voor je levensverzekering.
Eenmaal bij het kitesurf strand aangekomen, vond Ian dat er toch te veel wind stond om ons te leren kitesurfen. De wind zou ons namelijk zo meters mee trekken. We hebben dus maar wat op het strand gezeten en naar de mensen gekeken die wel al konden kitesurfen en voor wie de sterke wind dus niet zo’n probleem was. Op de heenweg naar het strand een grote bosbrand gezien, het vuur kwam tot wel 20meter hoog (of misschien zelfs meer) en de hitte was ondanks de airco in de auto te voelen. We reden er dan ook best dicht langs.
’s Avonds met Ian, May en de andere mensen uit het huis naar een visrestaurant op het strand, áán zee. De vis werd elke dag vers gevangen en daar ter plekke klaargemaakt. Er waren 10 gangen, waarvan 8 met vis. Veel verschillende vis gegeten, waaronder snoek, ‘angelfish’, kreeft, mosselen, en nog wat visjes. Vooral de kreeft was erg lekker.
Ian, May en de rest reden in een eigen auto, wij in de onze. In totaal waren we met 11 personen. Op een gegeven moment kwam er rook uit de auto van de anderen. De auto startte niet meer en zou moeten worden gesleept. In onze auto werden 8 mensen gepropt en de andere 3 bleven bij de andere auto wachten op de sleepauto. Dus we reden ongeveer een uur als een echte Afrikaanse familie met zijn achten in de auto. Eenmaal thuis weer tas inpakken, want de volgende dag gingen we dan toch echt weer richting Potch.

Dag 58
Rijden, rijden, rijden. Tegen avondeten in ‘Trompsburg’ aangekomen, waar een nichtje van een klasgenote woont. We mochten daar overnachten. Er lag vlees op de ‘Braai’ en er was eten in overvloed. Als toetje ook nog eens marshmallows met een laagje gecondenseerde melk en chocola schilfers… heerlijk! Voelde me super schuldig dat wij helemaal niks mee hadden voor hen, niet eens paaseitjes (was tenslotte Pasen). Dat waren we wel van plan, maar waren het helemaal vergeten. Wel heerlijk geslapen.

Dag 59
Nog een filmpje kijken met de familie en toen weer de auto in. Rond etenstijd terug in Potchefstroom. Meteen doorgereden naar restaurant ‘The Beef Boys’ voor een bord overheerlijke spareribs. Tas uitpakken, kleding wassen en slapen.

Dag 60
’s Ochtends even langs me begeleidster, omdat ik nog een IQ-test van haar had. Daarna met de Belgen naar Mooi Rivier Mall. We hadden namelijk niets meer te eten in huis. Eerst lekker lunchen, toen wat shoppen en winkels kijken, daarna weer wat eten en daarna boodschapjes doen. ’s Avonds samen gegeten en daarna wilde we uit. Maar de enige twee clubs in de stad waren dicht, waarschijnlijk omdat het schoolvakantie was en de meeste studenten toch terug naar huis waren. En behalve studenten wonen er niet echt mensen in Potch.

Dag 61
Weer naar Klerksdorp Hospital, wat cliënten gezien. Zat nog steeds met mijn hoofd in Kaapstad. Echt jammer dat het alweer voorbij is! Vloog voorbij. En aangezien we aankomende vrijdag een lang weekend weg gaan naar Swaziland, niet echt serieus bezig vandaag. ’s Middags meedoen met de ‘Strange Situation Procedure’, ik mocht de ‘stranger’ spelen. Met deze procedure kan de gehechtheid van een kind aan zijn opvoeder gemeten worden.

• 04 April 2013 - 01:31

Diny:

Tineke en cavia's!
    Wat doe je veel daar, lijkt me allemaal erg spannend.
    Veel plezier nog en beterschap aan Nelson.

Diny

• 04 April 2013 - 14:05

Ellen:

Hoi Tineke,

Wat een belevenissen allemaal, erg leuk om te lezen.
    Enne,over de lekkere merken wijn....ik hou me aanbevolen!!
    Veel plezier daar en geniet ervan,het is voorbij voor je het weet!!

Groetjes Ellen

• 04 April 2013 - 18:52

Ria:

Tineke,
    Wat ontzettend cool, jouw te zien in zo'n surfpak, staat je geweldig.
    Zie je weer op Skype.

XXXjes