week 12 - 13,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu week 12 - 13,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

week 12 - 13,5

Blijf op de hoogte en volg Tineke

07 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag 85
De hele dag aan mijn verslagen werken, dat moet namelijk ook gebeuren! Kan niet altijd alleen maar leuke dingen doen (helaas…). ’s Avonds weer richting Elize. Daar waren Jan en Jean ook. We gingen een pizza halen. Daarna met Elize naar de Draak (café op campus), maar die was net vandaag gesloten… Toen gingen we met Jean naar een winkel, ijs en melk gekocht en zijn we thuis een milkshake gaan maken.

Dag 86
Met Elize naar een restaurant, voor lunch. Ik had een stuk chocolade taart, die echt veelste groot was! Maar het was wel alles chocola, dus was wel erg lekker. ’s Middags weer aan mijn verslagen gewerkt.

Dag 87
Les, over positieve psychologie. Was erg bruikbaar voor de Phelopepha trein. Duurde de hele dag, en had het gevoel dat ik veel al op de VU gehoord had. Maar evengoed wel goed om me geheugen weer even op te frissen!

Dag 88
Weer les van Esme, kinderontwikkeling. Het ging over leerproblemen.
De vorige dag waren er twee nieuwe VU-studenten geland in Zuid-Afrika, Anniek en Ilse. We hadden gevraagd of ze misschien al meteen een uitstapje wilde maken. We kregen vandaag bericht dat ze dat wel wilde. We besloten om een weekend naar de Drakensberge te gaan (Google maar, SUPER MOOI!!). Dus ’s middags een auto huren en alle voorbereidingen treffen; tas pakken en hotel regelen. ’s Avonds naar Elize, eten en ons klaarmaken om Koninginnedag te vieren. Er is namelijk nog een andere Nederlandse student in Potch die het idee had om Q-day te vieren. Dus zij had heel veel internationale studenten en Zuid-Afrikaners uitgenodigd. Bijna iedereen was in het oranje. Erg gezellig, maar voelde toch niet zoals een Q-day in Nederland.

Dag 89
Op weg naar de Drakensberge! Om 09.00 vertrokken we en rond 18.30 kwamen we bij de backpackers aan. We hebben over veel zandpaden met flinke kuilen in de weg gereden, daarom duurde de reis iets langer dan gepland. Onderweg reden we door Bethlehem, waar we gingen tanken. De eigenaar van het tankstation kwam naar ons toe, omdat hij door had dat we toeristen waren. Hij had ons wat tips gegeven over wat we nog allemaal in de buurt konden doen. Toen we bijna wegreden, kwam hij bij onze auto en gaf ons een fles rooie wijn. ’s Avonds hebben we die in de backpackers opgedronken, was een erg lekkere wijn, een rode cabarnet sauvignon.

Dag 90
Al vroeg uit bed, want vandaag gingen we een hike naar Sentinel Peak doen en de Tulega Falls (2e grootste (=langste) waterval in de wereld). We gingen met een busje, gids en andere mensen die ook bij de backpackers verbleven. Met de bus reden we de eerste 2500m naar boven en daarna hadden we nog iets van 1000m om zelf te klimmen voor we bij de Peak waren. De rit omhoog met de bus was nog best spannend, het leek soms net alsof hij de klim niet aankon en dat we zouden slippen en weer naar beneden zouden rijden, zo een ravijn in. De hike was niet al te zwaar. Helaas waren er een groep meiden die niet zo fit waren, ze wilde om de 10 minuten een pauze. De gids werd er zelfs ook gefrustreerd van. De laatste 250m moesten we op een steile rotswand omhoog klauteren. De rotsen waren groot en sommige lagen los. Goed kijken waar we stapten. Het was een soort klimwand. Op een gegeven moment zag ik ijs liggen! Op de top lag ook ijs. Maar ik liep evengoed nog in shirt en korte broek. Op de top was een adembenemend uitzicht over de hele noordelijke Drakensberge…. Super, super mooi! Daarna een stukje lopen naar de watervallen. Natuurlijk moesten we ook weer naar beneden, dit keer niet via de rotswand. Er hingen 4 stalen trappen waar we vanaf moesten klimmen. Ze waren best wankel en steil naar beneden. Ze waren dicht langs de rotswand, waardoor het soms moeilijk was om je voet neer te zetten. Erg avontuurlijk allemaal. ’s Avonds heerlijke gegeten bij de backpackers, een biertje gedaan en als een roos geslapen.

Dag 91
Vandaag lekker ontspannend dagje. Eerst uitslapen. Me benen waren een beetje stijf van de klim gisteren, en al een tijdje geen relax dagje meer gehad. Dus vond het wel heerlijk. We liepen door een veld achter de backpackers, er was een kleine wandeling uitgezet. We kwamen langs een klein meertje en liepen door naar de ‘Big Tree’, een grote boom (vergeleken met de bomen die er omheen stonden dan). Daarna liepen we door naar een rivier, het pad ernaartoe was nat en modderig. Dus slippers uit en lekker op blote voeten door de modder. Er lagen grote vierkante rotsen langs en in de rivier. Daar onze voeten gewassen en op de rosten in de zon gelegen voor een tijdje. Aan het eind van de middag weer terug naar de backpackers en wat spelletjes pool gespeeld. Ze hadden er een jacuzzi waar we graag in wilde, die werd nu gevuld. Toen ie gevuld was, dikke 2 uur erin gelegen. Ze kwamen zelfs een biertje brengen. Weer eten en slapen.

Dag 92
’s ochtends weer vertrekken. We reden door de Golden Gate National Park, een natuurreservaat waar ook beestjes liepen. Veel bambis en wilde beesten (gnoes) gezien. We reden naar Clarens, want dat was volgens onze reisgidsen ook nog wel een leuk plaatsje en het lag dichtbij waar we waren. Daar kwamen we aan bij een backpackers. Een soort van hippie begroette ons. Hij merkte dat we uit Nederland kwamen en begon gelijk over zijn tijd in Amsterdam te praten, dat de coffeeshops vet goed zijn en wat voor raar werk hij in Amsterdam gedaan heeft (mensen naar stripclubs begeleiden bijvoorbeeld). Er was dit weekend een mountainbike-rally in Clarens, dus de backpackers zat aardig vol. Maar de hippie maakte plaats voor ons. Daarna hebben we koffie/thee met hem gedronken en vertelde hij ons allemaal verhalen over Afrika en de geschiedenis. Erg interessant, maar ook grappig. Daarna pompte hij mountainbikes voor ons op en konden we een rondje door Clarens rijden. We zijn eerst de bergen ingereden en daar bij een riviertje even gezeten. Daarna door de stad zelf gereden. Bij de rally gekeken. We kwamen de hippie weer tegen. Hij nam ons mee naar een brouwerij, waar een bierproeverij konden doen. Hij had nog goed nieuws voor ons; de mensen die in de honeymoon suite zaten waren naar huis gegaan want ze hadden tijdens de rally een ongeluk gehad. Wij mochten in de suite, voor een vriendenprijsje. Er was daar plaats voor vier personen en we hadden een eigen badkamer en keuken. De zon ging onder en het werd gelijk super koud! Denk dat ik wel blauwe lippen had. We zijn terug gegaan naar de backpackers en hebben in ons keukentje iets gekookt. Er stond ook een openhaard, dus die wilde we wel aan hebben. De hippie kwam langs met een gasbrander (hij kwam binnen als een brandweer met een slang) en stak het vuur aan. Hij gooide de openhaard helemaal vol met hout, dat er niks meer bij kon. Toen werd het eindelijk lekker warm.

Dag 93
De hippie kwam ons ontbijt op bed brengen, vla, toast, worstjes, tomaat en banaan. Erg schattig. Daarna onze spullen weer in de auto zetten, er zat gewoon ijs op de auto!! Zo koud was het dus de vorige avond geweest. Weer de auto in en richting Potch rijden. Deze keer hadden we een andere route genomen en reden we gelukkig alleen over asfalt wegen, geen zandpaden met kuilen dit keer. Nog gestopt bij de ‘As River’, een rivier die van de bergen helemaal naar Johannesburg loopt (is best ver) en in Parys gestopt, voor een lime milkshake. ’s Avonds met z’n vieren gegeten in het appartement. Anniek en Ilse wonen in hetzelfde gebouw, 2 deuren verderop.

Dag 94
De hele dag aan verslagen gewerkt en ’s avonds met Elize uit eten. Op maandagavond is het namelijk 2 gerechten voor de prijs van 1.

• 11 Mei 2013 - 14:44

Rokus En Els:

Hoi Tineke,

Wat een geweldige verhalen en wat heb je veel gezien.
    Ben jaloers op al die mooie beesten die je overal en nergens tegenkomt!
    Verder lijkt het me voor jou ook erg interessant om in je eigen werk in zo'n land te leren en bezig te zijn.
    Nog heel veel moois gewenst en geniet ervan!

Groetjes, Rokus en Els

• 13 Mei 2013 - 23:36

Diny:

hai Tineke,
    Mooi stories weer.
    Irriterende, he, dat jy af en toe nog moet werk!? Aan die ander kant, studeer kan jy in Nederland ook maar die pragtige natuur van Zuidafrika en die gezelligheid op die kampus is alleen daar.
    Ek moet erken dat ek my dood ijsde by die foto's van jou valskermspring! Wel heeeeeeeeeel dapper en avontuurlustig!

Tante Diny was ook die land uit op Q-day; (dit jaar Koninginnendag) het alles ingesluit dus as jy dit nog wil sien dan gaan jy na uitsending gemis of na tante Dien.

As jy trouens wil reageer op ons kommentaar dan kan jy dit doen in jou eie verslag!

Diny