Week 10 - 11 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Week 10 - 11 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Week 10 - 11

Blijf op de hoogte en volg Tineke

26 April 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag 70
Wat aan me verslagen voor school gewerkt. ’s Middags bij de Home Affairs van Potch langs, om een visum extension aan te vragen. Maar dat deden ze in dat kantoor niet, we moesten daarvoor naar Klerksdorp. ’s Avonds voor de eerste echte keer met Mirte en Maryke (een klasgenootje) naar Ikageng, de township van Potch. Daar naar de school/weeshuis om wat activiteiten met de kids te ondernemen. Creatief bezig geweest met ze. ’s Avonds door naar een cafeetje, wat drinken en eten met klasgenoten. Erg gezellig!

Dag 71
Om 09.00 bij Esme zijn, want we hadden een afspraak met een van mijn clientjes… Maar helaas kwamen ze niet opdagen. Daarna de hele dag aan mijn verslagen voor school weer gewerkt. ’s Avonds naar Elize (de Belg) toe, films kijken en daar logeren.

Dag 72
Met Elize naar een restaurantje voor brunch, ik had een wrap die zo groot was dat ik de hele dag vol zat! Daarna weer terug naar haar huis, om op de bank te liggen en nog meer films te kijken.. Lekker lui! ’s Middags naar het politiebureau met Mirte en Esme. Esme had gezegd dat we kopieën van ons paspoort moesten hebben, want paspoort moesten we inleveren als we naar Klerksdorp gingen voor visum extension. Dat duurde ongeveer een kwartiertje en we waren gelijk aan de beurt… heel niet-Afrikaans. Meestal moet je hier uren of dagen wachten om iets geregeld te krijgen. Dus dat viel weer mee!

Dag 73
We mochten vandaag de auto van Maryke lenen om naar Klerksdorp te rijden, voor visum. We moesten wat formulieren laten invullen en een uitdraaisel van ons rekening inleveren en wat geld betalen. Toen kregen we een ander formulier en dat moesten we de volgende keer meenemen als onze visums klaar waren. Zou ongeveer 3 à 4 weken duren. ’s Middags wat lui geweest en geslapen. De winter is hier begonnen, dus weer begint raar te doen. Weerstand is wat minder geworden. ’s Avonds nog met Mirte en Elize eten bij restaurant, die Akker. Ze hadden een overheerlijke lime milkshake!

Dag 74
We moesten naar een kleuterschool, om wat observatie opdrachten te doen. De kleuterschool had een groot hek voor de deur, dan kwam je in een hal en was er nog een hek. In ieder geval goede beveiliging dus… De klassen zagen er gezellig en kleurrijk uit. We waren binnen een uur klaar met de opdrachten en gingen weer huiswaarts. Nog wat aan de verslagen gewerkt. ’s Avonds met Elize een Amarula milkshake gaan drinken, ZOOO LEKKER! Was binnen een minuut op en het glas was schoon. Daarna met haar, Jan (duitser) en Jean (duits-zuid-afrikaner) gegeten. Jean ging voor ons koken; soort pap met tomatensaus en worst. Jean woont in een ‘koshuis’ (soort studentenhuis) en zit ook bij een studentenvereniging. Rugby is hier zoals voetbal in Nederland, erg populair. Jean moet elke wedstrijd van zijn koshuis bijwonen. Dus ik en Elize gingen met hem mee naar de wedstrijd… niet heel erg interessant. Ze hadden er wel lekkere pannenkoekjes en chips. Daarna bracht Christian (een vriend van Jean) ons naar ‘Berts pub’, en hebben we nog even een biertje gedronken op het verliezende team van Jean.

Dag 75
Weer terug naar de kleuterschool, voor nog meer observatie opdrachten. Dit keer duurde het vier uur om de opdrachten te maken. ’s Middags in bed gelegen, geslapen. Keelpijn en begon wat ziek te worden.

Dag 76
Vandaag moesten we met de hele klas naar het winkelcentrum, om voor speelgoed te ‘shoppen’. Dit was een onderdeel van de kleuterschool observatie. We moesten naar een speelgoedwinkel en daar notities maken van welk speelgoed we in ons eigen praktijk zouden gebruiken. Dus moesten we opschrijven wat we wilde, hoeveel het kostte en ook waarvoor het diende, dus voor wat voor ontwikkeling (motorische ontwikkeling, sociale ontwikkeling, etc.). Een klasgenoot zou de volgende dag jarig zijn, dus we gingen naar een restaurant in het winkelcentrum om wat te drinken/eten voor haar verjaardag. ’s Middags formulieren voor de Phelopepha trein invullen. De trein die de hele maand mei rijdt, naar landelijke gebieden gaat om daar mensen te helpen. Mirte en ik mogen ook mee met de trein!
’s Avonds met Elize naar Drakenstein (cafe op de campus) voor een amarula milkshake. Daar waren Jean, Jan en Christian ook. Later zijn we het dak van een campusgebouw opgegaan om sterren te kijken. Helaas was het koud, regende het en was het dus bewolkt. Dus sterren kijken ging niet echt.

Dag 77
Vandaag weer naar school, een verslag schrijven over de kleuterschool observatie en het speelgoed shoppen. Daarna met Elize naar de PUKKE-winkel. Een pukke is een student aan de North-West University (dat zijn wij dus) en ze hebben een winkeltje op de campus met allemaal kleding met pukke en NWU erop. We wilden graag ook zo’n pukke-trui, waar we andere mensen mee hebben zien lopen. Maar, de winkel had ze niet. Daarna weer naar Drakenstein, voor een warme chocomel met chocoladeslagroom erop. Super lekker! Daarna gingen we Jean bezoeken in zijn koshuis. Erg stom; vrouwelijke bezoekers moeten worden ingeschreven en uitgeschreven, mannelijke niet. Zag er van binnen wel goed uit. Ze hadden wat ontspanningszalen en gedeelde keuken. De slaapkamers waren wat aan de klein kant, maar groot genoeg om in te leven.

Dag 78
’s Ochtends met Elize en Jean inkopen doen voor ’s avonds… We wilden namelijk een “bosbraai” houden: een braai (BBQ) in het “bos” (in een open veld). Daarna de zus van Jean opgehaald en pastasalade maken. Nog een film bij Jean op de kamer gekeken en naar een pub om rugby te kijken, Jan ging ook mee. De wedstrijd was tussen de Cheetahs en Sharks. De jongens waren voor de Sharks, de rest van de pub voor de Cheetahs. Sharks hadden uiteindelijk wel verloren. Toen met twee auto’s naar het veld waar we gingen braaien. Er kwamen namelijk nog meer mensen mee. Op het veld een vuur gemaakt, toen het goed warm was een rooster overheen gelegd en toen konden we het vlees ‘braaien’.

Dag 79
Nog steeds op de bosbraai. ’s Nachts nog met Elize, Jean en Christian naar een soort ‘berg’ bovenaan Potch gegaan om naar het uitzicht (de lichtjes) te kijken. Daarna had Jean Elize en mij naar mijn appartement gebracht en zijn we op het dak gaan liggen, sterren kijken. Vandaag was wel een goede dag daarvoor. Gewacht tot de zon opkwam en gaan slapen. Rond de middag weer wakker. Er was nog wat pastasalade over, dus met Jean en Elize gaan picknicken. Daarna weer me bed in en slapen.

Dag 80
Les over HIV/Aids, omdat we veel mensen met HIV zullen aantreffen tijdens het werk in de trein. Daarna weer aan verslagen werken. ’s Avonds gingen Christian en Jean ‘Bunny Chow’ voor ons koken, een uitgehold brood met gehakt in tomatensaus. Best lekker. Erg typisch Zuid-Afrikaans-Indiaas eten. Daarna nog spelletjes spelen.

Dag 81
Les kinderontwikkeling van Esme. We gingen bij elkaar een IQ-test afnemen. Dit was onze laatste officiële lesdag volgens het programma. ’s Middags met Elize boodschappen doen, omdat wij de volgende dag moesten koken voor de jongens. En als avondeten wentelteefjes maken en nog films kijken.

Dag 82
Laatste officiële keer naar Tshepong Hospital. Aan een beleidsopdracht gewerkt, die we voor de Vrije Universiteit moeten maken. De psychiater vroeg ons een vragenlijst te maken om te screenen voor parasuicide patienten. Para-suïcide slaat op niet-dodelijke handeling(en) van een persoon die zich opzetteling verwordt of zeer riskant gedrag vertoont. Meeste parasuicide patienten deden poging tot zelfmoord uit impulsiviteit of om aandacht te krijgen. ’s Avonds voor Elize, Jean, Christian, Jean en Mirte koken.

Dag 83
Met een van mijn clientje naar een spraaktherapeut die zijn ogen, oren en spraak ging onderzoeken. Ze ging wat onderzoekjes met hem doen, ook oogtest en hoortest. Erg interessant om dit ook mee te maken. Daarna nog les, wat nog belangrijk was voor de Phelopepha trein, maar wat niet op het programma stond. ’s Middags weer wat aan verslagen werken. En ’s avonds naar Elize, samen koken en eten en de film ‘Out of Africa’ kijken. Was opeens 23.30 en dus te laat om nog alleen naar huis te gaan, dus weer logeren.

Dag 84
Met Jean, Jan, Christian en Elize ontbijten op de campus, hoewel het meer lunch of zelfs dinner was: patat, stuk vis en groenten. Daarna terug naar mijn appartement, blog schrijven en met moeders skypen 

• 27 April 2013 - 17:38

Betty:

Leuk allemaal weer! En wat had je voor je IQ-test ;)

• 03 Mei 2013 - 13:11

Diny:

Hallo Tineke,
    Je hebt het vast erg naar je zin! Al ben ik wel benieuwd of je IQ niet te lijden heeft gehad door de amarula's!

Waar is die visumextensie eigenlijk voor, blijf je ook nog na 1 juni? Of moet dat altijd om de zoveel maanden?

Wij hebben sinds twee dagen een koning, en het is allemaal in harmonie verlopen. Maar net als jij was ik in het buitenland op het eigenlijke moment. Afijn, als je tijd van leven hebt en niet voor altijd gaat emigreren maak je het ook nog wel eens mee,tegen de tijd dat je grootmoeder bent.....

Groeten, Diny (lees je eigenlijk ooit deze reacties?)