Week 5 - 6,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Week 5 - 6,5 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Week 5 - 6,5

Blijf op de hoogte en volg Tineke

19 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag 36
's Ochtends naar de Avis (autoverhuur), maar de meneer met wie we zouden willen spreken was niet aanwezig. Terwijl zijn collega in de week ervoor gezegd had dat hij er zou zijn. Dus eenmaal weer thuis, het zwembad in gedoken. De Avis is namelijk half uur heen en half uur terug fietsen en ookal was het ochtend, het was al behoorlijk heet!
's Middags gingen we met twee klasgenoten naar Ikageng, de township van Potchefstroom. Veel mensen die dicht bij elkaar wonen in kleine huisjes van steen of golfplaat. De stenen huizen worden door de overheid gebouwd en mensen hoeven geen belasting te betalen als ze daar gaan wonen. De meeste krijgen ook een gratis geiser op zonne-energie. Het is dus best goedkoop... maar wel in een soort van "sloppenwijk". We gingen naar een soort weeshuis/basisschool, opgezet door vrijwilligers en nu overgenomen door een Amerikaans stel. We kregen wat informatie over wat ze deden en hoe het er aan toe ging. De kinderen die in het weeshuis woonde kregen les, en ook een paar kinderen van buiten af konden daar naar school. Het is wel een ontzettend christelijke school, en aangezien we zaterdag en zondag meestal niets hebben konden we dan wel wat doen met de kids. Maar de hele zaterdag zijn er bijbellessen (niks voor mij!) en zondag kerk-dingen. Doordeweeks was het de bedoeling dat je als vrijwilligers rond 17.00 daar was, na schooltijd, en dan mee helpt met huiswerk en daarna iets leuks organiseerd voor de kinderen. Vanaf 12 april (na de vakantie die hier dan is, en Pasen) zullen we daar op vrijdagmiddag iets met de kids doen.
's Avonds uit eten, vieren dat een Belgische student jarig was. Dit meisje zal ook met ons mee gaan naar Kaapstad... we gaan dus met 3 Belgen!

Dag 37
Vandaag naar Pilanesberg, een groot, mooi park met wilde beesten. We werden door Marcus heen gereden, een onafhankelijke chauffeur die voor de touroperator in Potchefstroom werkt waar we ook mee gingen naar de Lion's Farm de vorige zondag.
Marcus reed ons eerst met zijn auto door het park en aan het einde van de middag gingen we met een grote bus met gids en meer toeristen door het park.
Met Marcus: zagen we een olifant super dichtbij onze auto. Hij liep gewoon langs ons. Een hele groot oud mannetje. Marcus ging achter hem aan rijden, maar de olifant had het door, stond stil en keek naar achter. In de verte lag er een groepje nijlpaarden in een meer. Nijlpaarden zorgde voor de meeste menselijke doden in Zuid-Afrika; ze zijn 2 jaar zwanger en voedde hun baby nog eens 2 jaar lang op... in die 4 jaar zijn ze dus erg beschermend. De meeste mensen wonen in landelijke gebieden en halen hun water bij meertje en rivieren, en daar worden ze aangevallen door deze nijlpaarden. Overigens is de nijlpaard een van de "Big 7" (net als de krokodil).
Verder zagen we veel antilope, wilde beesten (ook wel gnoe genoemd), reeen, bambis, en vogeltjes met mooie kleuren. Uiteindelijk ook 5-6 neushoorns van 15m afstand die lekker onder bomen lagen te slapen, en nog veel meer olifanten in de verte.
's middags met de bus: een kudde olifanten met jonge die de weg overstaken, de bus stond letterlijk naast hen. Ook een paar neushoorns met een jong, die naast de weg naar ons stonden te kijken. Uiteindelijk kwamen we ook langs een 2 leeuwen, die lagen op zo'n 150-200m achter een struik... maar ze waren wel te zien. Eentje kwam zelfs even opzitten. Verder nog veel bambis, wilde beesten etc. Er zouden ook buffels en jachtluipaarden zijn, maar die hebben we niet gezien. Deze dieren zijn, naast de olifant, neushoorn en leeuw, deel van de "Big 5". Super veel dieren gezien, ook van heel dichtbij. Geslaagde dag!

Dag 38
Les: kinderontwikkeling. De docente vertelde ons de verschillende stappen en fases die een kind doorgaat als hij opgroeit. Daarna kregen we elk een artikel die we grondig moesten lezen en de volgend dag al moesten presenteren. Dus na de les aan het artikel.

Dag 39
Weer les, kinderontwikkeling. Het ging over observatie, en was allemaal best logisch, iedereen viel ook half in slaap. We waren ook blij dat we 's middags naar Klerksdorp Hospital moesten, omdat we een afspraak hadden met de familie voor mijn case study. Eenmaal terug langs de MacDonalds.
's Avonds was er een festival voor de studenten van de universiteit. We moesten witte kleren aandoen en iedereen gooide gekleurd poeper naar elkaar. Verder was er een DJ, afgewisseld door een live-band. Daarna naar een club en daar nog even lekker dansen in me korte broek, gekleurde kleren en zonder slippers.

Dag 40
We hadden les, Gezinstherapie. Geen idee meer waar het over ging, want was de tijd nog moe van de vorige avond laat naar bed.
's Avonds gingen de Belgen voor ons koken, was lekker.

Dag 41
Vandaag geen les; een paar studenten van ons jaar hadden een diploma-uitreiking van het vorige studiejaar (honour's jaar). Met een van de studenten (Maryke) daarna nog naar een visrestaurant om even lekker te lunchen. Daarna nog even langs de Avis (autoverhuur) en toen was de man er die we wilde spreken. Hij had met ons geregeld dat we een auto konden huren voor onze trip naar Kaapstad.
Daarna appelflappen maken. We waren namelijk uitgenodigd voor een braai met onze klasgenoten (BBQ, op dag 45), en we wilde iets voor ze maken. Twee van de meiden waren in Nederland geweest (als uitwisseling) en hadden heeeel veel appelflappen gegeten, ze vonden het heerlijk.
Maar aangezien we niet echt wisten of het deeg dat ze in de winkel verkochten bladerdeeg was, gingen we het uitproberen. De Belgen kwamen proeven en vonden ze heerlijk.

Dag 42
Weer les, over de "Narrative Approach". Deze benadering zegt dat iedereen een verhaal over zijn/haar eigen leven maakt in zijn/haar hoofd.
's Middags nog even terug naar Avis om de auto te "bestellen" voor volgende week, dat hadden we de vorige keer nog niet helemaal gedaan.

Dag 43
's Ochtends moest ik bij Esme zijn voor mijn case study. Helaas, het kind en moeder kwamen niet opdagen. Dus heb ik met Esme alle informatie die we tot dan toe hadden verzameld doorgenomen en was weer vroeg thuis. Was de hele dag wat moe en verder was er toch niets op de planning. Heb wat op me bed gelegen, gelezen en geslapen. 's Avonds alvast de appelflappen gemaakt voor de Braai van komende maandag.

Dag 44
's Ochtends met 3 klasgenoten naar Parys (de eiffeltoren beklimmen!). Parys is een klein stadje dichtbij Potchefstroom. Heel veel antiekwinkels en galleries. We hadden ontbeten en wat geshopt. Door Parys stroomt een rivier, waar het mogelijk is om te wildwaterraften. Daar waren we zeker geinteresseerd in en twee van die klasgenoten zouden ook wel mee willen. Dus dat zal hopelijk later nog gebeuren :)
's Middags met Ruan (die ons van vliegveld kwam halen) door Ikageng (township van Potchefstroom) gereden, soort "tour" van hem gekregen. Hij vertelde ons ook nog dingen over de township (informatie die hij die ochtend snel op wikipedia had opgezocht). Heel veel golfplaten huisjes en arme mensen afgewisseld met stenen huizen (sommige best groot, met een hek en garage voor meerdere auto's). Heel veel verschillen in één straat en tussen straten. De township zelf is zelfs groter dan Potchefstroom. Daarna naar zijn huis, waar zijn vrouw (Hester) al bezig was met het maken van "Potjie". Dit is een pan gestoofd vlees en groenten. Ze maakte het bovenop hun "Braai" (barbecue). Ook al hou ik niet zo van stoof vlees, dit was erg lekker!

Dag 45
Les, Groepstherapie. De docente zei dat we eigenlijk niet naar deze les hoefde te komen. Toch gebleven, was nog best soort van interessant. 's Middags vrij, even een middagdutje gedaan. 's Avonds naar de braai met onze klasgenoten. Het was erg gezellig en ze vonden onze appelflappen lekker. We waren laat thuis.

Dag 46
Naar Tshepong ziekenhuis, al om 07.15 de auto ophalen. Tijdens de ward round kregen we een blanke vrouw met paranoid-schizofrenie te zien. Ze had een honour's-diploma in Psychologie (honours is net onder Master en boven Bachelor). Ze was 8 jaar vermist geweest, waarschijnlijk in de UK. Ze sprak geweldig goed Engels en zag er best verzorgd (intelligent) uit. Maar alles wat ze zei, sloeg nergens op en ze had het idee dat haar zoon achter haar aan zat en dat ze in het ziekenhuis illegale medicijnen kreeg. Vroeger functioneerde ze wel goed, zelfs een goede scholing gehad. Maar deze "ziekte" kan ontstaan rond 30-35e jaar. Toch wel heel apart, maar zeker ook interessant. Verder was ze er ook van overtuigd dat ze eigenlijk zwart was, dat ze in de bleek gevallen was. Haar ouders waren zwart en ze had ze vermoord. Ze had ook een "zwarte" naam voor zichzelf.
Daarna met de stagiare nog wat mensen geinterviewd. Ik heb ook een meisje geinterviewd die voor een controle-afspraak kwam. Ze had zichzelf van het leven willen beroven, maar dat was niet geslaagd. Nu ging alles helemaal goed, en ze zag er ook redelijk gelukkig uit. Toch raar om dan zelf in zo'n psycholoog stoel te zitten en met iemand te praten. Vind het vooral raar, omdat ik mezelf er toch nog te jong voor vindt... De mensen die in Tshepong komen, zijn bijna allemaal ouder dan mij. Ik heb bij wijze van spreken net leren lopen, en nu zit ik daar tegenover hen en vraag hoe het gaat en hoe ze het beter hadden kunnen aanpakken etc. Gelukkig zijn kinderen een ander verhaal.
Half dagje gebleven, we waren allebei nog moe van de Braai van de vorige dag. Langs de winkel voor wat boodschapjes, naar huis en even een middagdutje gedaan.

Dag 47
Dit is morgen, maar zal nu alvast een voorspelling maken: naar Klerksdorp Hospital. Wat kinderen zien en het kind van Mirte's case study interviewen. Daarna met de Belgen de auto voor onze Kaapstad-trip ophalen en inkopen doen voor onderweg.

Dag 48
We vertrekken naar Kaapstad!!!
We zullen 2 dagen rijden, overnachten in Beaufort-west. Onderweg stoppen we in Kimberley om in een groot gat te staren waar vroeger veel diamanten waren gevonden. We rijden door verschillende typen landschappen; vlakland, woestijn; bergen; lange tunnel door bergen... Iedereen (Zuid-Afrikanen) is dolenthousiast voor ons. Kaapstad is geweldig en om erheen te rijden is helemaal mooi.
Waarschijnlijk 1 april terug, rond die tijd volgt nieuwe blog met mijn Kaapstad-avonturen.

• 21 Maart 2013 - 01:03

Diny:

Hallo Tineke
    Mooi storie weer. Ook pragtige foto's. Dat jy dat durf, sê, 'n leeuwtje optil; die blyf roofdiere ...
    Hier in Nederland is dit yskoud weer, terwyl ons almal lente wil. Volgende week is dit al somertyd en Paasfees! Dit word eens tyd. Maar ja, die natuur kan jy nie dwing.
    Ek het opgesoek wat die big five wees, maar daar is vele kombinasies denkbaar. Soms hoor daar selfs walvisse en haaie by.
    Ek wens jou nog baie plesier in Suid-Afrika en doen versigtig.

Diny

• 21 Maart 2013 - 21:22

Dick:

Hoi Tineke, mooie en indrukwekkende verhalen weer en mooie foto's. Als je naar Kaapstad ga, ga dan ook naar de Waterfront, de tafelberg en wellicht zie je dan ook het tafelkleed. Heel veel plezier. Dick.

• 24 Maart 2013 - 23:05

Betty:

Leuk! Ben benieuwd naar de Kaapstad verhalen!