Week 8,5 - 9 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu Week 8,5 - 9 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Tineke Dekker - WaarBenJij.nu

Week 8,5 - 9

Blijf op de hoogte en volg Tineke

12 April 2013 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Dag 62
Met Mirte en Elize (Belg) naar Parys, daar konden we skydiven (uit een vliegtuig springen met parachute). Eenmaal daar – was een uurtje rijden – was de meneer er niet. Dus we hebben wat gegeten en konden weer op tijd terug zijn in Potch om afscheid te nemen van me Belgische buren, Tessa en Shana. Erg jammer dat ze vertrokken zijn, waren gezellige en grappige buurtjes.
’s Avonds weer meehelpen met de Strange Situation.

Dag 63
Vroeg uit bed, want we gingen een lang weekend naar Swaziland! Dat is een onafhankelijk landje ín Zuid-Afrika. Ging er heen met Elize, Jan, Mirte en Jean. Jan woont bij Elize in het internationale studentenhuis en Jean is een vriend van Jan. Hij is een Duitse Zuid-Afrikaan. De trip heeft ongeveer 8 uur geduurd. Ik heb ook nog 2 uurtjes gereden, in die 2 uur een boete gekregen voor te hard rijden! We reden over heuvelachtig landschap. Dus ik moest steeds versnellen om de heuvels op te komen (5 mensen in de auto en achterbak vol bagage is zwaar) en naar beneden met de auto gaat dan erg snel… zwaartekracht enzo. Dus ik reed 134 km/u (max. snelheid is 120km/u) van een heuvel af en onderaan de heuvel stond verkeerspolitie. Gestopt, moest me rijbewijs laten zien en kreeg boete. De agent was wel erg vriendelijk. Was een boete van R250, minder dan €25.
De grens van Zuid-Afrika en Swaziland overgestoken, nog een stempel erbij in me paspoort! Duurde niet eens zo heel lang, half uurtje. Ze hadden niet eens onze auto gecheckt of ons zelf, we moesten niet door poortjes en werden ook niet gefouilleerd.
In Swaziland sliepen we in een kamp in het midden van een Wildlife Sanctuary, oftewel een park met wilde beesten. Vooral veel zebra’s en bambi’s gezien. Ook twee keer te voet heel dichtbij krokodillen gekomen. Er zouden ook nijlpaarden zijn, maar helaas niet gezien. Het kamp had wel een hek omheen, maar er liepen gewoon bambi’s en wrattenzwijnen door het kamp. We hoorde dat er soms ook struisvogels naar het zwembadje kwamen om eruit te drinken.
We kregen bij het kamp te eten, een impala stoofpot. Een impala is een soort bambi (bok). Daarna werden we naar een ander kamp in de sanctuary gereden, daar konden we traditionele dans bekijken. De dansjes waren steeds hetzelfde, maar wel indrukwekkend. De mannen en vrouwen schopten hun voeten omhoog, zodat hun zool naar de hemel wees. Ik doe het ze niet na… We sliepen in een traditionele hut, een ronde hut gemaakt uit klei en met rieten dak.

Dag 64
’s Ochtends een keer lekker kunnen uitslapen, bed lag lekker. Daarna naar een kaarsenmakerij. Konden zien hoe de kaarsen gemaakt worden. De kaarsen zagen er super mooi uit, in de vorm van allemaal verschillende beesten. Waren net standbeelden. Er waren daar nog meer winkeltjes, dus wat rondkijken. Daarna naar een picknickplek waar ze watervallen hadden. Stukje in het water gelopen, we wilde eigenlijk slapen, maar was veel te koud. ’s Avonds ons eigen vlees gekocht en een Braai gehouden bij het kamp. Deze en de volgende avond sliepen we met zijn vijfen op één slaapkamer. Gelukkig snurkten de jongens niet!

Dag 65
’s Ochtends Quad biken, op een motor met vier wielen over ruig terrein crossen. Begin was nog erg wennen, omdat het stuur een neiging naar links had, waardoor ik steeds bosjes en zelfs een hek in reed. Erg leuk om eens te doen.
De reden waarom we naar Swaziland gingen, was om naast een leuk uitstapje te hebben ook omdat Elize iemand er kent en ze die wilde bezoeken. Dus ’s middags haar ontmoet. Met haar mee naar haar huis (een vrijwilligershuis, gedeeld met veel andere mensen). We gingen zelf een pizza maken.

Dag 66
Weer terug naar Potchefstroom. Vandaag moesten we ook onze auto weer terugbrengen. We kwamen nog net voor sluitingstijd aan bij de autoverhuurder. Daarna met z’n allen en nog wat vrienden van de jongens naar een restaurant voor Boboti (typisch Zuid-Afrikaans gerecht).

Dag 67
Na twee weken vakantie, weer naar de les. Gelukkig maar een half dagje, en het was niet al te intensief. Ging over het ‘ontcijferen’ van kindertekeningen. ’s Middags aan schoolwerk voor de Vrije Universiteit werken. ’s Avonds bij een klasgenote eten. Omdat in Zuid-Afrika zoveel ruimte is, hebben jonge mensen die net op hun zelf gaan wonen ook al kasten van huizen! Super groot en mooi huis.

Dag 68
’s Ochtends een uurtje les, informatie over de trein waar wij misschien nog mee mogen. ’s Middags even een middagdutje doen, ik ben tenslotte ook geen 18 meer! Daarna verder met schoolwerk voor de VU. ’s Avonds met de jongens van Swaziland en maandag avond naar een Cantus. Dat is: groepje studenten dat bij elkaar komt, liedjes zingt en bier drinkt. Het waren Nederlandse, Belgische, Duitse, Zuid-Afrikaanse en Engelse liedjes. Ook ons volkslied. Ze vonden het leuk om van ons een typisch Nederlands liedje te horen, dus Elize, Mirte en ik zongen “Poesje Mauw”. Dat was eigenlijk soort van expres, want ‘poes’ is in Afrikaans een vreselijk scheldwoord. Als je dat hardop zegt, zullen mensen je kwaad aankijken, gaan blozen of je negeren. Daarna met een groepje nog naar het café van de campus, Drakenstein. Daar drankspelltjes gedaan. Daarna nog naar een cocktailbar, Picasso, voor een drankje. Wel erg gezellige avond!

Dag 69
Beetje een hangover, dus voor mij geen les. Heb lekker uitgeslapen tot 1 en ben toen aan me werk voor VU gegaan. ’s Avonds kwam Elize bij ons eten en hebben we een film gekeken.

• 12 April 2013 - 11:58

Elize :

HOERA ik mag ook in je verslag! <3
    Ek is lief vir you vreemde hollander! de volgende cantus zorgen we voor meer bier!
    en misschien ook cavia's? :D

tot morge voor wat Amarula!!!!!

• 12 April 2013 - 14:53

Diny:

Hoe sal jy OOIT weer gewoond word aan Holland?